Merkbureau gespecialiseerd in logoontwerp & branding.

Geef uw bedrijf/merk de uitstraling die het nodig heeft.

Vogelpers 92, B-1500 Halle

T +32 472 20 70 57

info@lotsofdots.be

BTW : BE 0893.651.892

Nieuws

Hoe kies u best een grafisch ontwerper?

24/08/2016

1. Communicatie is de basis

De communicatie tussen opdrachtgever en de grafisch ontwerper is het belangrijkste startpunt van een goede samenwerking. Als een grafisch ontwerper niet/of verkeerd begrijpt wat de opdrachtgever wenst, dan mag het eindresultaat nog zo mooi zijn, het moet binnen de organisatie of product passen.

Uiteindelijk moet de ontwerper het product of organisatie misschien even goed kennen dan de opdrachtgever.

De grafisch vormgever kan op dat punt de opdrachtgever ook mee raad geven hoe hij zijn organisatie of product nog beter en visueler op de markt kan zetten dan dat hij oorspronkelijk dacht.

2. Kies een bureautype

Uiteindelijk moet de opdrachtgever de keuze maken of hij in zee wil gaan met een groot reclamebureau of een kleinschalig bureau (of zelfstandig vormgever). Beide keuzes hebben hun voor en nadelen.

Een groot bureau hebben meestal een verscheidenheid van profielen waaruit kan gekozen worden om de klant zo snel en goed mogelijk van dienst te zijn. Het nadeel is de overhead en dikwijls hogere ontwikkelkost. De klant heeft ook zelden rechtsstreeks contact met de vormgevers of ontwikkelaars.

Een klein bureau is veelal flexibeler in de omgang en eenvoudiger meedraaien met de klant. Hierdoor kan veel korter op de bal gespeeld worden. Het contact gaat ook veelal rechtstreeks met de vormgever zelf, zodat gevoel en richting veel verder doordringt.

3. Eerste selectie maken

Als opdrachtgever is het zinloos om 30 verschillende offertes aan te vragen bij evenveel bureaus. Best is zelf eerst een selectie maken op basis van de portfolio's die je meestal online kan vinden. Of van wie je al persoonlijk een aantal ontwerpen in handen hebt gehad.

4. Offerte aanvragen

Alvorens een offerte aan te vragen via mail is het best dat u een persoonlijk gesprek vraagt met de vormgever of bureau. Dit omdat hierbij de meeste onduidelijkheden uit de weg worden geruimd. die anders verkeerd worden weergegven in de offerte. 

Op basis van dit eerste verkennende gesprek kunnen de grafische bureaus u dan één of meerdere offertes op stellen voor de taken die u wil laten uitvoeren.

Eens de opdrachtgever de verschillende offertes heeft ontvangen, zal het hem echter nog steeds niet duidelijk zijn, aangezien hij steeds appelen met peren zal moeten gaan vergelijken. Het aantal ontwerpen, het aantal correctierondes, wat hij wel en niet zelf moet aanleveren, zal bij elke offerte anders zijn.

5. De eigenlijke keuze

Sommige opdrachtgevers pinnen zich graag vast op de prijs en gaan resoluut voor de goedkoopste, anderen gaan  meer voor  rijs/kwaliteit. 

6. Werken met een pitch of tender

Indien de opdrachtgever er dan nog niet zou uitgeraken, kan hij eventueel een tender uitschrijven naar verschillende potentiele bureaus om hun concept voor de job kort voor te stellen. Dit hoeft geen uitgewerkt product te zijn, maar dit laat de opdrachtgever toe om te zien welke ontwerper het best mee is in het verhaal.

Dit heeft echter ook een aantal nadelen die de opdrachtgever niet uit het ook mag verliezen. Een grafisch vormgever moet in zo een tender steeds tijd en energie steken. Best is dus als opdrachtgever hier een vaste fee tegenover te zetten die voor alle bureaus gelijk is. Dit  motiveert de vormgever, aangezien hij op dat moment dan niet gratis werkt. De fee is afhankelijk van project tot project. Dit gaat van enkele uren tot verschillende dagen voor grote projecten.

Zo een tender heeft ook een nadeel dat het bureau nog niet de nodige kennis van het product of organisatie heeft, wat vaak tot ontwerpen leidt die niet de beste keuze zijn. Hierdoor valt soms net het bureau af waarmee de opdrachtgever zich het best zou kunnen vinden.

Hou bij het plaatsen van een pitch steeds rekening met volgende punten:

  • Voorzie steeds een duidelijke en goede briefing
  • Wees als opdrachtgever zoveel mogelijk betrokken en sta open voor vragen
  • Baken de opdracht duidelijk af en leg als opdrachtgever vast wat er moet inzitten en wat extra kan zijn.
  • Overvraag het bureau niet. Laat ze een concept voorstellen, geen afgewerkt product.
  • De pitch dient een start te zijn van een samenwerking en geen nijptang om het onderste uit de kan te halen
  • Geef zelf een maximum budget op, zodat bureaus geen onrealistische voorstellen  op tefel gooien, die dan toch niet gehaald kunnen worden.
  • geef bureaus voldoende tijd om zich voor te bereiden.
  • Stel vooraf een verdeelsleutel tussen op tussen prijs,concept,portfolio.
  • Zorg voor een goede terugkoppeling na afloop van de pitch ook niet de niet gekozen bureaus met de reden waarom ze niet gekozen zijn

 

 


© 2024 Lotsofdots | Login